A. ACTIVITATEA INSPECTORATULUI PENTRU SITUAŢII DE URGENȚĂ „BASARAB I” DÂMBOVIŢA ÎN ANUL 2012.
Zona de competenţă
Subunităţile ISU "Basarab I" Dâmboviţa acţionează pentru limitarea
efectelor produse de dezastre în judeţul Dâmboviţa, precum şi în
judeţele Giurgiu şi Prahova unde subunităţile noastre asigură un timp de
răspuns redus.
ISU Dâmbovița și-a prezentat bilanțul pe 2012,
Obiectiv prioritar
Obiective specifice
Realizarea unei intervenții operative, graduale și eficiente în baza
unei concepții bine stabilite de întrebuințare a forțelor și mijloacelor
avute la dispoziție.
Acordarea asistenței tehnice de specialitate comunităților locale și
operatorilor economici.
Gestionarea potențialului logistic și a resurselor financiare.
Obiective generale
• realizarea unei preveniri cu caracter proactiv în scopul reducerii
factorilor de risc, îndeosebi a celor specifici dezastrelor naturale;
• îndeplinirea promptă şi de calitate a misiunilor specifice, pe timpul
evenimentelor publice de amploare;
• ridicarea nivelului pregătirii de specialitate a personalului
inspectoratului;
• aplicarea cu stricteţe şi permanentă a prevederilor legale şi a
strategiei de prevenire şi de combatere a corupţiei în cadrul
inspectoratului.
• adaptarea permanentă a activităţilor de informare publică şi a
conlucrării cu mass-media la cererile situaţiei operative şi sporirea
eficienţei acesteia;
• comunicarea eficientă pe timpul răspunsului la situaţiile de urgenţă,
atât în ceea ce priveşte ISU, cât şi pentru factorii de conducere din
cadrul Prefecturii, Consiliului Judeţean, Primării şi Serviciile
Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă.
Intervenţiile anului 2012
Dinamica situaţiilor de urgenţă comparativ cu anul 2011
Salvări de persoane (excluzând intervenţiile SMURD)
Persoanele erau decedate înainte de sosirea gărzii de intervenţie la locul producerii evenimentului.
În urma intervenției echipajelor inspectoratului au fost protejate bunuri de peste 34.847.000 lei.
Intervenţii SMURD în 2012
• Comparativ cu anul trecut numărul intervenţiilor SMURD a crescut cu
108,2%, de la 2.775 în 2011 la 5.734 în 2012.
• Din numărul total al persoanelor asistate 32 au fost predate la alt
echipaj, 5.420 au fost transportate la UPU/CPU de către echipajele SMURD
și 252 au refuzat transportul la UPU/CPU.
Timpul mediu de răspuns al SMURD a fost în acest an de 9,4 minute, în
creștere faţă de cel din anul precedent (8,1 min.), iar timpul mediu de
intervenţie de 19,6 minute.
Timpul mediu de răspuns în mediul rural a fost de 12,9 minute, iar în
mediul urban a fost de 4,1 minute.
Pregătire medicală de urgență
• Centrul de Formare şi Pregătire în Descarcerare şi Asistenţă Medicală
de Urgenţă, la sediul Detaşamentului de Pompieri Pucioasa, a
pregătit/evaluat 188 de cursanţi;
• În baza Acordului de parteneriat cu Vodafone şi Asociaţia React,
privind implementarea campaniei de promovare a măsurilor de prim ajutor
în rândul populaţiei, au fost susţinute 40 de cursuri de prim ajutor la
școli, licee și operatori economici la care au participat peste 1000 de
elevi și salariați;
Competiții
• În luna septembrie , ISU ”Basarab I” Dâmbovița, a fost reprezentat de
un echipaj format din 6 paramedici, la ”Competiția Națională de
Descarcerare și de Acordare a Primului Ajutor Calificat”, desfășurată pe
stadionul ASTRA din Ploiești.
• Echipajul de paramedici dâmbovițeni a reușit să surclaseze echipaje cu
vechime și multă experiență în domeniu, ocupând locul 3 la proba de
acordare a primului ajutor calificat, la diferență mică de Mureș și
București.
Comunicații și informatică
• S-a asigurat repararea şi menținerea în stare de funcționare la
tehnica de radiocomunicaţii și IT, precum și a repetorului radio
instalat în punctul Brândușa – comuna Moroieni
• S-au introdus în sistem echipamentele de radiocomunicații ce sunt în
dotarea autospecialelor primite în cadrul Programului Operațional
Regional AXA 3 ”Îmbunătățirea infrastructurii pentru situații de
urgență”.
• S-au efectuat testele de funcționare, tip hardware, pentru verificarea
echipamentelor ce vor asigura infrastructura SMISU;
• S-a asigurat pregătirea personalului în vederea utilizării aplicatiei
SMISU;
• S-a asigurat suportul tehnic necesar menținerii cerințelor minime
tehnice pentru camera tehnică în care sunt instalate serverele pentru
sistemul SMISU și echipamentele de comunicații ale inspectoratului.
Inspecţia de Prevenire
Desfăşurarea activităţilor de prevenire a situaţiilor de urgenţă
preponderent la instituţii publice, operatori economici cu risc mare şi
foarte mare de incendiu, la obiective în care se desfăşoară activităţi
socio-economice şi culturale la care participă un număr mare de persoane
sau la care, cu prilejul activităţilor anterioare, au fost depistate
deficienţe grave şi/sau numeroase în aplicarea legislaţiei specifice.
Urmărirea aplicării riguroase a reglementărilor din domeniile apărării
împotriva incendiilor.
Determinarea administraţiei publice locale, conducătorilor
operatorilor economici şi instituţiilor, structurilor de apărare
împotriva incendiilor pentru aplicarea prevederilor legale care
reglementează activitatea de apărare împotriva incendiilor şi stabilesc
măsurile necesare pentru creşterea nivelului de protecţie a populaţiei
şi a bunurilor materiale din zona de competenţă;
Activarea tuturor formelor şi metodelor de informare publică în scopul
informării concrete, oportune a cetăţenilor privind riscurile de
incendiu şi măsurile de prevenire ce se impun;
Verificarea condiţiilor de calitate a produselor cu rol în securitate
la incendiu care sunt introduse pe piaţă în vederea comercializării de
către persoane fizice şi juridice;
Verificarea condiţiilor de funcţionare a societăţilor atestate care
prestează activităţi în domeniul securităţii la incendiu;
Desfăşurarea de exerciţii, aplicaţii şi alte activităţi de pregătire
pentru verificarea viabilităţii documentelor operative, cât şi a
pregătirii populaţiei la operatorii economici, instituţii şi localităţi;
Aplicarea legalităţii pe timpul controalelor, creşterea exigenţei în
aplicarea sancţiunilor.
Serviciul Prevenire
În urma controalelor executate s-au constatat 1063 de deficienţe din
care au fost soluţionate 722, reprezentând 68% din total deficienţe.
Au fost aplicate sancţiuni contravenţionale principale în număr de 583,
adică 487 avertismente şi 96 amenzi contravenţionale în cuantum de
58.500lei.
Cu toate că a crescut numărul total al activităţilor preventive
executate şi numărul neregulilor soluţionate pe timpul controalelor, în
acest an nu am reuşit să menţinem tendinţa de scădere a incendiilor,
înregistrându-se creşteri faţă de anul precedent la cele produse la
gospodăriile cetăţenilor, cu circa 13%.
În perioada analizată a scăzut numărul incendiilor la operatorii
economici cu 47% şi cu 5% numărul indendiilor de vegetație.
Apreciem că principalele cauze care generează evoluţii negative sunt
legate de efectele crizei economice, consiliile locale, instituţiile şi
operatorii economici, nealocând fonduri s-au alocând fonduri
insuficiente pentru asigurarea mentenanţei instalaţiilor din dotare,
reducerile de personal au dus la scăderea s-au chiar la dispariţia
personalului de specialitate în acest domeniu (servicii private, cadre
tehnice), dar şi de faptul că mulţi operatori economici nu au fost
verificaţi în ultimi 2 ani deoarece nu se încadrează în categoriile cu
risc mare în exploatare.
Serviciul Protecţie Civilă
Au fost constatate 896 deficienţe, din care 448 soluţionate pe timpul
controalelor şi 210 deficienţe sancţionate contravenţional.
Pe timpul controalelor executate au fost desfăşurate 343 de activităţi
pe linia informării preventive (84 la localităţi, 123 la instituţii şi
136 la operatorii economici).
Pregătirea salariaţilor din instituţiile publice şi operatorii economici
s-a realizat prin instructaje şi antrenamente de avertizare, alarmare,
evacuare, adăpostire, prim ajutor, în funcţie de tipurile de risc la
care sunt expuşi.
Pregătirea populaţiei s-a realizat prin participarea la 43 exerciţii de
alarmare publică și 53 de evacuare, aplicaţii şi exerciţii de
specialitate planificate şi desfăşurate.
Asigurarea măsurilor de adăpostire.
Amenajarea, utilarea şi dotarea punctelor de comandă.
Protecţia populaţiei şi salariaţilor prin adăpostire se realizează
prin 142 de adăposturi de protecţie civilă, din care 97 terminate şi 45
neterminate, cu o capacitate de adăpostire de 20990 locuitori, ceea ce
asigură un grad de protecţie a populaţiei de 24%.
Gradul de protecţie a populaţiei este mărit prin amenajarea în
situaţii speciale a unui număr de 738 subsoluri care pot asigura
adăpostirea unui număr de 45351 persoane, precum şi amenajarea unui
număr de 58 adăposturi din prefabricate de beton armat (8700 persoane)
şi un număr de 57 adăposturi din material lemnos (8550 persoane).
Din totalul de 88.420 persoane ce trebuie adăpostite în Judeţul
Dâmboviţa, doar un număr de 66341 pot fi adăpostite în prima urgenţă
(75%) urmând ca după aplicarea măsurilor de mobilizare să se atingă
procentul de 100%.
Asigurarea măsurilor CBRN și sanitare.
La nivelul judeţului sunt asigurate aproximativ 3500 măşti contra
gazelor modele vechi (74 şi 85) şi 597 complete de protecţie, ceea ce
reprezintă 2% din necesar (sunt uzate moral şi fizic);
La nivelul localităţilor, instituţiilor publice şi operatorilor
economici, la apariţia unei situaţii de urgenţă specifică, pot fi puse
în funcţiune 35 puncte de decontaminare a personalului (PDP) şi 20
puncte de decontaminare a tehnicii (PDT);
La nivelul unităţilor spitaliceşti şi policlinicilor care deţin
aparatură de explorare imagistică, sunt nominalizate persoane
responsabile pe linie radiologică (autorizate de CNCAN), se ţine
evidenţa surselor de radiaţii, aparatura este verificată şi autorizată
CNCAN, se cunosc procedurile de intervenţie la urgenţă radiologică de
către personalul de conducere şi execuţie.
Asanare pirotehnică
Au fost executate 23 misiuni de asanare pirotehnică în 13 localităţi
din judeţ, fiind ridicate un număr de 25 muniţii/elemente de muniţie
neexplodate, dintre care 12 proiectile explozive, 2 bombe de aruncător
explozive, 10 grenade defensive (F-1), 1 corp de grenada PG-7, precum și
12 saci sigilați cu materiale pirotehnice confiscate de către
Inspectoratul de Poliție Dâmbovița.
Cantitatea de muniţie asanată a fost distrusă, în Poligonul de
Garnizoană Priseaca, utilizându-se pentru aceste operaţiuni o cantitate
de 12,8 kg TNT şi 12 capse detonante electrice.
Transportul Substanţelor Periculoase
Au fost executate 12 controale la operatorii economici clasificaţi cu
risc major;
A fost executat 1 exerciţiu de testare a planurilor de urgenţă externă
Nubiola România SRL Doiceşti;
Pe linia transporturilor de deşeuri periculoase au fost emise 134 de
avize care au o valabilitate de maxim 2 ani din momentul emiterii.
Au fost emise 244 avize la reguli şi dispoziţii de protecţie civilă, 9
avize la planuri de evacuare în situaţii de urgenţă.
Exerciţii de alarmare publică
Au fost executate 44 exerciţii de alarmare publică şi cu comitetele
locale pentru situaţii de urgenţă:
4 exerciţii de alarmare publică la localităţile urbane;
40 exerciţii de alarmare publică la localităţi rurale.
Concluzii:
concepţiile grafice şi planurile de desfăşurare ale exerciţiilor,
întocmite de CLSU şi aprobate de către primar nu reflectă în toate
situaţiile acţiunile desfăşurate în timp operativ, distrugerile şi
pierderile cauzate de dezastrele specifice, nu sunt completate cu texte,
scheme şi tabele justificative;
preşedinţii şi membrii CLSU, în marea lor majoritate, îşi cunosc
atribuţiile şi responsabilităţile specifice pentru managementul
dezastrelor în sectorul de competenţă, dar există tendinţa autorităţilor
locale de subapreciere a importanţei aplicării măsurilor preventive pe
linia situaţiilor de urgenţă.
Activitatea de pregătire a populației și coordonarea Serviciilor Private
/ Voluntare pentru Situații de Urgență
Obiective urmărite :
perfecţionarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă astfel
încât să se realizeze îndeplinirea atribuţiilor specifice, creşterea
operativităţii în acţiune, prevenirea şi gestionarea tuturor tipurilor
de risc specifice zonei de competenţă.
verificarea constituirii şi operaţionalizării serviciilor
voluntare/private pentru situaţii de urgenţă de la nivelul localităţilor
şi operatorilor economici conform criteriilor de performanţă elaborate
de IGSU;
cunoaşterea şi exersarea modului de comportare în cazul producerii
unor situaţii de urgenţă – incendii, cutremure- prin executarea unor
activităţi de informare preventivă şi exerciţii de evacuare cu copiii,
elevii și studenții din instituţiile de învăţământ preşcolar,
preuniversitar și universitar;
intensificarea măsurilor de prevenire pentru reducerea accidentelor în
rândul populaţiei civile, ca urmare a descoperirii de muniţii
neexplodate;
sprijinirea activităţilor practice ale cercurilor de elevi „Prietenii
Pompierilor” şi „Cu viaţa mea, apăr viaţa”.
În Instituţiile de învăţământ din judeţ s-au desfăşurat activităţi
informativ-educative în cadrul Campanilor derulate de IGSU ”F.O.C. –
Flăcările Omoară Copii”, “R.I.S.C. – Renunță! Improvizațiile Sunt
Catastrofale” şi din cadrul “Programului Naţional de Educaţie
Antiseismică”.
• O parte a activităţilor s-au efectuat împreună cu specialiştii
pirotehnicieni; aceste acţiuni s-au desfăşurat la 13 grădiniţe, 69 şcoli
generale, 3 cluburi ale copiilor şi 7 licee, numărul participanţilor
fiind de 4196 copii şi 115 cadre didactice.
• S-au desfăşurat 2 activităţi de pregătire în Centrul de Reeducare
Găeşti la care au participat 9 copii şi 20 deţinuţi, iar la
Penitenciarul Mărgineni activitatea s-a desfăşurat cu 50 deţinuţi.
În perioada analizată situaţia participării la intervenţii a serviciilor
private/voluntare pentru situaţii de urgenţă este următoarea:
• SVSU/SPSU au participat 351 intervenții, procentul intervențiilor
fiind de 19 % din totalul interventiilor din zona de competentă (1763),
procent scăzut datorat, în principal, dotăriilor insuficiente cu tehnică
de stingere a incendiilor (autospeciale) şi neîncadrării posturilor de
şef serviciu voluntar și conducători autospeciale.
Avizare şi autorizare
Au fost respinse un număr de 44 de documentaţii tehnice:
o 25 solicitări privind eliberarea avizelor de securitate la incendiu;
o 19 pentru eliberarea autorizaţiilor de securitate la incendiu;
o 1 pentru eliberarea avizelor de protecţie civilă
Au fost executate 139 de controale, din care 138 la obiective de
investiţii şi 1 control de audit privind ignifugarea materialelor
combustibile, constatându-se un număr de 162 deficienţe.
Au fost aplicate 123 sancţiuni contravenţionale principale: 13 amenzi
în cuamtum de 75000 lei și 110 avertismente.
Asigurare logistică
Cu sprijinul Consiliului Județean Dâmbovița s-a asigurat buna
desfășurare a proiectului în cadrul Asociaţiei de Dezvoltare
Intercomunitară „Situaţii de Urgenţă Sud Muntenia” pentru „Achiziţii de
echipamente specifice pentru îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii
sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă şi pentru acordarea
asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat în
regiunea Sud Muntenia”.
Astfel, ISU “Basarab I” Dâmboviţa, ca utilizator final, a primit până la
această dată:
• 5 autospeciale de lucru cu apă şi spumă, din care 3 de capacitate mare
tip SCANIA şi 2 de capacitate medie pe şasiu MAN;
• 1 autospecială de descarcerare grea pe şasiu MAN;
• 4 autoambulanţe SMURD marca Volkswagen Transporter 4x4 tip B.
Situația parcului auto din punct de vedere a vechimii în exploatare.
Vechimea în exploatare a parcului auto generează cheltuieli mari necesare pentru acoperirea lucrărilor de întreţinere.
Pe fondul unui buget de austeritate, cu eforturi deosebite și printr-o
planificare judicioasă a operațiunilor de mentenanță s-a reușit
menținerea în intervenție a autospecialelor din dotare.
Cu sprijinul comenzii inspectoratului s-a reușit atragerea de
sponsorizări și donații constând în diverse materiale și echipamente
care au fost utilizate pentru lucrări de reparații și termoizolații la
subunitățile: Târgoviște, Titu, Moreni, Pucioasa, Găești, Răcari,
Vișina, Voinești și Fieni,
Financiar - Contabilitate
Finanţarea a fost asigurată din alocaţii de la bugetul de stat, dar
valoarea fondurilor a fost insuficientă în raport cu cerințele
inspectoratului.
Creditele bugetare deschise au fost folosite pentru acordarea
integrală şi la timp a drepturilor salariale conform prevederilor legale
în vigoare, a normelor de hrană pentru cadrele militare și personalul
civil și a contribuțiilor la bugetul de stat, asigurărilor sociale de
stat, asigurărilor de șomaj, asigurărilor sociale de sănătate, pentru
achitarea indemnizațiilor de delegare în limita bugetului de venituri şi
cheltuieli aprobat;
au fost cheltuite credite pentru achitarea drepturilor sociale
cuvenite cadrelor militare trecute în rezervă, pentru achitarea
stimulentelor lunare și a indemnizațiilor pentru creșterea copilului.
Nu au fost deschise alocații bugetare pentru decontarea în totalitate a
sumelor reprezentând contravaloarea transportului pe timpul concediului
de odihnă, conform reglementarilor legale în vigoare.
Nu s-au alocat fonduri pentru achitarea normelor de echipare atât
pentru cadrele militare trecute în rezervă cât și pentru cele în
activitate.
Resurse Umane
La sfârşitul anului 2012, ISU “Basarab I” Dâmboviţa are
încadrat personal militar 99,75%, funcţionari publici 0%, personal
contractual 100%.
În perioada de referinţă numărul pierderilor de personal au fost de 13
cadre militare, 1 P.C. şi 1 gradat voluntar, din care:
• 3 subofiţeri au fost trecuţi în rezervă în urma depunerii demisiei;
• 3 subofiţeri au fost trecuţi în rezervă în cadrul procesului de
reorganizarea instituţională;
• 1 P.C. a încetat contractul de muncă, prin demisie;
• 1 ofiţer a trecut în rezervă cu drept de pensie pentru limită de
vârstă;
• 1 ofiţer a fost mutat la cerere la Inspectoratul de Poliție Dâmboviţa;
• 1 subofiţer a trecut în rezervă clasat inapt pentru serviciul militar;
• 2 subofiţeri au fost mutaţi la cerere în alte structuri ale I.G.S.U.;
• 1 gradat voluntar a fost trecut în rezervă la încetarea contractului
de muncă;
• 2 subofiţeri au decedat.
Personalul inspectoratului a participat la cursuri de pregătire sub
diferite forme, organizate de eşaloanele superioare, după cum urmează:
• Cursuri de iniţiere în carieră;
• Curs de carieră pentru acordarea gradului următor;
• Cursuri de descarcerare, S.M.U.R.D.;
• Instruiri de specialitate pe diverse domenii;
• Curs de formatori SMURD şi achiziţii publice;
• Cursuri de perfecționare, în specialităţile Tradiţii, educaţie, sport şi în Managementul situaţiilor de urgenţă;
• Cursuri de specialitate în domeniul căutare-salvare;
• Curs de specializare în domeniul pirotehnic;
• Curs de schimbare a specialităţii.
Activitatea Juridică
Inspectoratul a fost reprezentat în raporturile cu instanţele de judecată în 11 dosare care au avut ca obiect:
• contencios administrativ (3),
• litigii de muncă (5),
• penal (1),
• plângeri contravenţionale (2).
• au fost avizate pentru legalitate 200 de acte cu caracter juridic:
– acord-cadru de furnizare: 1;
– contract subsecvent de furnizare: 1;
– contracte subsecvente de servicii: 6;
– contract de furnizare: 1;
– contract de servicii: 1;
– acte adiţionale: 6.
– protocol: 1;
– contracte de sponsorizare: 6;
– contracte de comodat: 7;
– acte adiţionale: 11;
– rapoarte justificative privind acceptarea sposorizării: 7;
– proces verbal de cercertare administrativă: 1;
– decizie de imputare: 1;
– proces verbal de inventariere: 1;
– ordine de personal: 149.
Compartimentul Juridic a pus în executare două procese verbale de
constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, neatacate cu
plângere.
Informare și Relații Publice
Informarea opiniei publice asupra misiunilor şi acţiunilor
inspectoratului, a evenimentelor care au loc în zona de competenţă,
precum şi asupra cauzelor şi măsurilor de prevenire ce trebuie
respectate, cu accent şi pe conduita populaţiei în cazul unor situaţii
de urgenţă s-a realizat prin transmiterea unor informaţii reale şi
credibile şi menţinerea unui contact permanent cu reprezentanţii
mass-media.
Relaţia cu presa:
Cantitativ, producţia de materiale în colaborare cu mass-media locală
arată astfel:
1296 articole publicate în cotidienele şi periodicele locale;
953 materiale difuzate la posturile teritoriale și locale de TV;
688 materiale publicate la posturile teritoriale şi locale de radio;
170 materiale remise mass-mediei (buletine informative/comunicate de
presă)
În domeniul informaţiilor de interes public (Legea nr. 544/2001),
instituţia noastră a primit 19 solicitări scrise şi 78 solicitări
verbale în perioada analizată, toate fiind soluționate în termen. S-au
realizat materiale de informare preventivă pentru cunoașterea de către
cetățeni a cauzelor şi măsurilor de prevenire ce trebuie respectate în
situații de urgență. Au fost editate și difuzate: 4500 pliante/broşuri
și 250 afişe.
Direcții de acțiune 2013
• Continuarea implementării strategiilor şi planurilor de acţiune
prioritare.
• Eficientizarea îndeplinirii atribuţiilor legale în vederea creşterii
nivelului de siguranţă al cetăţenilor şi comunităţii în situaţii de
urgenţă pentru asigurarea protecţiei vieţii şi proprietăţii în zona de
competenţă.
• Realizarea indicatorilor de performanţă stabiliţi.
• Continuarea eforturilor de stabilizare a climatului organizaţional în
unitate prin aplicarea de principii de management moderne adecvate,
pentru îmbunătăţirea atmosferei de lucru generală şi creştera coeziunii
colectivului.
• Reducerea timpului de răspuns în zona de competenţă prin reorganizarea
structurală a inspectoratului (înfiinţarea de noi subunităţi şi puncte
de lucru) şi creşterea calităţii intervenţiei.
• Operaţionalizarea la nivelul tuturor subunităţilor a formaţiunilor
S.M.U.R.D.
• Orientarea pregătirii operative către specializarea echipajelor, prin
stabilirea tematicii, bibliografiei şi formelor de desfăşurare a
pregătirii pe specificul fiecărui echipaj de intervenţie din subunitate.
• Continuarea relaţiilor de colaborare cu pompierii din Norfolk - Anglia
pentru dotarea cu autospeciale şi echipamente de protecţie.
• Atragerea de fonduri băneşti şi materiale prin contracte de
sponsorizare, de donaţie şi de comodat cu persoane fizice sau juridice
pentru asigurarea funcţionării în condiţii optime a inspectoratului.
• Continuarea reabilitării termice a tuturor construcţiilor în vederea
reducerii consumurilor de utilităţi în perioada sezonului rece.
• Asigurarea participării specialiştilor la programele de dezvoltare
regională şi atragerea de fonduri europene.
B. ACTIVITATEA COMITETULUI JUDEȚEAN PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ ÎN ANUL 2012.
Activitatea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Dâmboviţa pe
parcursul perioadei analizate s-a desfăşurat în bune condiţii, conform
obiectivelor stabilite în Planul Managerial pentru anul 2012.
Secretariatul Tehnic Permanent al C.J.S.U. care îşi desfăşoară
activitatea în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă
“Basarab I” Dâmboviţa a monitorizat permanent situaţia din zona de
competenţă.
Pe parcursul anului 2012 s-au produs 16 efecte ale alunecărilor de
teren, reactivărilor alunecărilor de teren, eroziunilor de mal,
poluărilor accidentale, fenomenelor meteorologice periculoase.
Ca urmare a ordinului preşedintelui CJSU, domnul Prefect, au fost
constituite comisii de specialişti aparţinând următoarelor instituţii:
Instituţia Prefectului,
CJ Dâmboviţa – DTMSP,
Inspectoratul în Construcţii Dâmboviţa,
Sistemul de Gospodărire a Apelor Dâmboviţa, S.H.I. Văcăreşti,
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” Dâmboviţa,
SDEE Târgovişte,
care s-au deplasat în teren pentru evaluarea efectelor situaţiilor de
urgenţă produse.
Măsuri propuse:
• executarea în regim de urgenţă a lucrărilor de refacere necesare, pe
baza unor documentaţii tehnico-economice elaborate de către un
proiectant de specialitate;
• realizarea unor canale de deviere și protecţia acestora cu
anrocamente în vederea punerii în siguranţă a malului afectat,
protecţia gospodăriilor cetăţenilor, a căilor de acces şi protecţia
lucrărilor executate anterior ;
• executarea unor apărări de mal din gabioane pentru stoparea eroziunii
şi protecţia căilor rutiere;
• refacerea zonelor afectate cu adaos de material pietros şi refacerea
şanţurilor pentru preluarea apelor pluviale;
• executarea unor devieri de debit prin decolmatarea şi mărirea
secţiunii de scurgere a unor canale deja existente;
• semnalizarea corespunzătoare prin marcaje a zonelor afectate care
prezintă pericol;
• executarea lucrărilor de regularizare a albiei pârâurilor,
consolidarea malurilor în punctele afectate si amenajarea scurgerii
apelor de suprafaţă;
• s-a impus monitorizarea permanentă a evoluţiei fenomenelor de către
CLSU şi informarea în regim de urgenţă a STP al CJSU.
Permanent a existat o colaborare bună între instituţiile cu atribuţiuni
în gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomenele
hidro-meteorologice periculoase care au sprijinit activitatea C.J.S.U.
în rezolvarea tuturor problemelor apărute în judeţ.
„Planul de măsuri întocmit pentru sezonul rece 2011 - 2012” a asigurat
menţinerea şi asigurarea climatului de normalitate care necesită
persistenţa măsurilor adoptate, precum şi aplicarea unor noi forme şi
procedee operaţionale, pentru realizarea prevenirii populaţiei şi
limitarea urmărilor potenţialelor fenomene negative ce se puteau
produce, prin intermediul Secretariatului Tehnic Permanent fiind
realizat fluxul informaţional între instituţiile cu atribuţii în
gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de efectele fenomenelor
meteorologice periculoase specifice sezonului rece.
În vederea îndeplinirii sarcinilor ce revin din Programul principalelor
acţiuni ale Comitetului Ministerial pentru Situaţii de Urgenţă al
Ministerul Mediului şi Pădurilor pentru anul 2012, în luna aprilie au
fost organizate prin sondaj acţiuni de verificare a modului în care au
fost salubrizate cursurile de apă pentru asigurarea secţiunii de
scurgere a apelor mari.
Avertizări în 2012
În urma mesajelor de atenţionare/avertizare primite, S.T.P. al C.J.S.U. a
prelucrat şi retransmis prin intermediul aplicaţiei S.M.S.
implementată în cadrul inspectoratului şi ulterior prin fax către toate
C.L.S.U. şi factorii de decizie cu atribuţiuni în gestionarea
situaţiilor de urgenţă produse ca urmare a fenomenelor meteorologice
periculoase, precizându-se măsurile ce trebuie luate pe perioadele de
instituire a codurilor de avertizare (portocaliu, galben, roşu), funcţie
de gravitatea situaţiei, neexistând disfuncţionalităţi.
Ședinte ale CJSU
În cadrul acestor ședinte s-a urmărit:
Punerea în aplicare a prevederilor „Procedurii privind prevenirea
deceselor prin hipotermie a persoanelor fără adăpost şi a celor din
spaţii neîncălzite”;
Stabilirea măsurilor ce trebuie luate în urma emiterii atenţionării
meteorologice COD PORTOCALIU pentru temperaturi extreme;
Videoconferinţe ale conducerii M.A.I. - stabilirea măsurilor necesare a
fi aplicate în unităţile administrativ-teritoriale pentru atenuarea
efectelor fenomenelor meteorologice periculoase prognozate a se
manifesta conform informărilor meteo;
Analizarea şi propunerea spre aprobare a Planului de măsuri al
Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă privind combaterea
efectelor caniculei pe perioada sezonluui estival 2012;
Analiza şi menţinerea măsurilor care se impun a fi aplicate pentru
combaterea transmiterii rabiei din focarul stabilit de D.S.V.S.A.
Dâmboviţa pe raza localităţilor Moroeni, Pietroşiţa şi Buciumeni;
videoconferinţa Comandamentului Central de Iarnă, în cadrul căreia vor
fi analizate măsurile aplicate de comandamentele teritoriale de iarnă
corespunzător situaţiei meteorologice înregistrate în ariile geografice
de activitate, precum şi acţiunile ce vor fi întreprinse potrivit
evoluţiei fenomenelor meteorologice.
Sprijin pentru populație
În baza solicitării de apă potabilă şi menajeră din partea CLSU, din
cauza secetei prelungite, prin grija Secretariatului Tehnic Permanent al
C.J.S.U. Dâmboviţa au fost informate Inspectoratul Judeţean de Jandarmi
Dâmboviţa şi Garnizoana Târgovişte care, în conformitate cu
prevederile „Planului comun de intervenţie a unităţilor din structura
M.A.N. şi M.A.I. pentru limitarea şi înlăturarea efectelor dezastrelor
pe teritoriul judeţului Dâmboviţa” au sprijinit ISU „Basarab I”
Dâmboviţa în aprovizionarea cu apă potabilă a localităţilor:
Moroeni – mânăstirea „Înălţarea Domnului – cota 1000 – au fost
executate misiuni de alimentare cu apă potabilă, pentru umplerea
bazinelor mănăstirii în 12 ianuarie şi 27 ianuarie;
Moţăieni – misiuni de alimentare cu apă potabilă a locuitorilor din
satul Cucuteni, în datele de 14 ianuarie, 27 şi 28 iulie, 09 şi 10
august, 13 şi 14 septembrie, 24 şi 25 octombrie;
Moreni – alimentarea cu apă potabilă a locuitorilor din cartierul
Schela Mare în 04 februarie, perioadele 06 – 10 februarie şi 13 – 17
februarie, 10 mai;
Moreni – Centrul de recuperare şi Reabilitare a Persoanelor cu
Handicap Ţuicani – misiuni de alimentare cu apă potabilă, pentru
umplerea rezervoarelor în 08 februarie, 17 mai, 19 iunie;
I.L. Caragiale – Penitenciarul Mărgineni – misiuni de alimentare cu
apă potabilă în 07, 08 februarie şi 21 iunie;
comuna Pietroşiţa – misiuni de alimentare cu apă potabilă a
locuitorilor din satul Dealu Frumos, în datele de 27 şi 28 iulie, 09 şi
10 august;
comuna Vişineşti – misiuni de alimentare cu apă potabilă a
locuitorilor din satulMaluri, în data13 octombrie;
Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Dâmboviţa –
alimentare cu apă potabilă a rezervorului în data de 22 februarie.
Propuneri privind înlăturarea disfuncţionalităţilor constatate:
Este necesară implicarea activă a preşedinţilor Comitetelor Locale
pentru Situaţii de Urgenţă privind participarea în cadrul şedinţelor
Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Dâmboviţa (atunci când
sunt convocaţi);
În cazul producerii unor situaţii de urgenţă, preşedintele C.L.S.U. va
lua măsurile ce se impun în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare pentru monitorizarea, gestionarea şi raportarea efectelor
situaţiilor de urgenţă produse precum şi pentru solicitarea sprijinului
în vederea limitării şi înlăturării efectelor produse;
Pentru întocmirea unor situaţii centralizatoare privind desfăşurarea
activităţii operative sau a altor situaţii este necesar să fie
respectate termenele de raportare a situaţiilor solicitate de către
preşedinţii C.L.S.U., instituţiile cu atribuţiuni în gestionarea
situaţiilor de urgenţă şi şefii grupurilor de suport tehnic.
Concluzii:
Apreciem că au fost îndeplinite obiectivele stabilite pentru anul
2012, problemele întâmpinate fiind influenţate de lipsa alocării în
totalitate a fondurilor necesare pentru managementul, gestionarea şi
înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă.
Obiectivul principal al CJSU pentru 2013 îl constituie identificarea
de fonduri pentru înfiinţarea Centrului Judeţean de Conducere şi
Coordonare a Intervenţiei la nivelul judeţului Dâmboviţa, cu sprijinul
Consiliului Judeţean, necesar în cazul producerii unor situaţii de
urgenţă complexe.
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu